
Even voorstellen…. Dit zijn de genomineerden voor de eerste HR Technology Awards: Workday Peakon
Op 19 september 2023 worden voor de eerste keer de HR Technology Awards uitgereikt. Vorige week maakte de onafhankelijke vakjury de 6 genomineerden bekend, verdeeld over 2 categorieën. Voor de award voor Best HR Technology Product Innovation of the Year zijn Workday Peakon Employee Voice, UKG en Oracle Cloud HCM nog in de race. Voor de award voor Best Next Generation HR Technology (gericht op scale-ups) gaat het nog tussen Crunchr, Fanployer en WELDER. Deze week stellen we de genomineerden alvast aan je voor. In dit artikel vertelt Michiel Veefkind, specialist Employee Engagement, je alles over Workday Peakon Empoyee Voice.
Kan je jezelf om te beginnen even kort aan ons voorstellen?
“Mijn naam is Michiel Veefkind en ik ben bij Workday verantwoordelijk voor Peakon in de Benelux. Hiervoor werkte ik in de digitale marketing- en klantenservice-wereld. Daar was ik bezig met de stem van de consument: hoe kunnen we beter naar consumenten luisteren om daar vervolgens inzichten uit te verkrijgen om de beste Customer Experience te realiseren. Datzelfde doe ik nu met de stem van de medewerker voor de Employee Experience.”
Michiel Veefkind, specialist Employee Engagement bij Workday
Kan je wat meer vertellen over je bedrijf en het product?
“Met Workday Peakon geven we elke medewerker een stem en helpen hem of haar de verandering te realiseren die zij graag zien in het dagelijkse werk. Dat begint bij luisteren en bij begrijpen wat er speelt. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, is er veel aandacht voor de Employee Experience en medewerkerstevredenheid. Werkgevers willen er in deze tijden alles aan doen om ervoor te zorgen dat hun mensen blijven. Daarnaast zien we dat veel organisaties aandacht hebben voor diversiteit, inclusie, en (mentale) gezondheid. Zo zorgen zij ervoor dat zij de beste ervaring bieden voor hun mensen en ze dus ook langer blijven. En dat zijn precies de strategische onderwerpen waarmee wij onze klanten helpen. Door het effect van deze initiatieven inzichtelijk te maken en vanuit daar een strategie zo goed mogelijk uit te voeren.”
“Workday heeft Peakon begin 2021 overgenomen, om onze klanten nóg beter zicht te geven in de productiviteit en ontwikkeling en behoud van talent. Peakon is vooral een verander-platform, dat feedback doorvertaalt naar actiegerichte inzichten. Zo bieden we inzichten die medewerkers nodig hebben om zich op professioneel vlak te ontwikkelen. Bovendien helpt Peakon om leidinggevenden beter te laten inspelen op de behoeften van werknemers, op de momenten die ertoe doen.”
“Phil Chambers, een van de oprichters van Peakon, is het bedrijf tien jaar geleden gestart, nadat hij als CEO van een softwarebedrijf merkte dat er vaak werd gestuurd enkel op basis van de uitkomsten van het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. Dit kon in zijn ogen anders. Door vaker te luisteren naar medewerkers krijg je een veel beter beeld van de actuele situatie en kan je sneller inspelen op veranderingen.”
Waarom hebben jullie besloten om mee te doen aan de HR Technology Awards?
“Wij houden ons altijd bezig met innovatie. Innovatie is één van onze core values die we dagelijks in de praktijk brengen. Onze innovaties bepalen we op basis van de laatste HR-trends en ontwikkelingen en onze eigen visie, maar voor een groot deel ook op basis van de input die we krijgen van onze klanten. Wij zien technologie als een enabler van de business en we willen als innovatieve software-speler graag uitdragen wat HR-technologie voor bedrijven kan betekenen.
“Het is fijn dat Bas en Juul van SuccessDay in het gat zijn gesprongen om de eerste onafhankelijke HR Technology Awards te organiseren. Het is eigenlijk vreemd dat dit er nog niet was in ons land. We doen mee met Workday Peakon, omdat onze klanten tastbare impact maken op zowel het welzijn van hun medewerkers als het bedrijfsresultaat. Vrijwel iedere organisatie heeft te maken met verandering. Verandering kan uitdagend zijn, maar het begint vrijwel altijd met luisteren naar je medewerkers. Dat is precies waar Peakon zich op richt.”
Wat maakt jullie uniek?
“Peakon is gebouwd op drie pijlers. Allereerst helpen wij organisaties, wanneer dit de ambitie is, vaker te luisteren naar medewerkers. Dat doen we met behulp van door psychologen ontwikkelde vragensets en een slim algoritme dat de vragen verstuurt. We gebruiken Peakon zelf ook bij Workday en hebben “Feedback Friday” geïntroduceerd: iedere vrijdag beantwoorden onze 18.000 collega’s, 4 of 5 vragen die zijn voorgeselecteerd door het algoritme op basis van eerder gegeven feedback. Dus iedereen krijgt een persoonlijke vragenlijst. Het beantwoorden kost slechts enkele minuten. De participatiegraad onder onze 1500 klanten is met gemiddeld 86% erg hoog.”
“De tweede pijler die onze technologie uniek maakt is het activeren van de managers. We draaien de traditionele manier van veranderen om, van top-down naar bottom-up. Door managers het gesprek aan te laten gaan met medewerkers, kun je bijvoorbeeld een cultuurverandering bewerkstelligen, of bijvoorbeeld verloop terugdringen. Hierbij maken we gebruik van voorstellen die gegenereerd zijn op basis van AI en Machine Learning. Iedere manager krijgt een dashboard voor zijn of haar team. De input bestaat uit een score en comments, die zorgen voor context en lading. Uiteraard wordt de data geanonimiseerd, zodat niets herleidbaar is tot een persoon. Daarnaast maken we actieplannen transparant, door elke medewerker toegang te geven tot een persoonlijk dashboard. Zo weet elke medewerker precies wat de uitdagingen in het team zijn en welke acties worden gedaan. Zo sluiten we de feedbackloop en geven medewerkers écht het gevoel dat ze gehoord worden en dat er iets met hun feedback wordt gedaan.”
Tot slot is Peakon van strategische waarde, omdat onze klanten data-gedreven besluiten. Er wordt zowel kwantitatief als kwalitatief heel veel data verzameld. Onze database bestaat nu uit meer dan 600 miljoen kwantitatieve datapunten. Op basis hiervan kan je je organisatie, afdelingen of teams benchmarken en kan je ook voorspellingen doen over bepaalde risico-indicatoren zoals je verloop. Op basis hiervan kan je bijvoorbeeld je recruitment- of learning-strategie aanpassen.”
Wat verwacht je van de awardshow? Denk je dat jullie gaan winnen?
“Ik denk zeker dat we een goede kans maken maar het is altijd spannend. Wij geloven in de kracht van Peakon’s positieve impact. Het wordt hoe dan ook een mooi evenement met een mooie opkomst. Het is goed voor de hele HR-community dat dit evenement er is. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar, want dit krijgt ongetwijfeld een vervolg!”
Over de HR Technology Awards
–
Omdat er in Nederland nog geen onafhankelijke awards werden uitgereikt voor HR-technologie besloot Bas Eggelaar, oprichter van SuccessDay dat het de hoogste tijd was hiervoor. Al snel sloten zich verschillende partners aan bij het evenement.
De jury van de HR Technology Awards bestaat uit voorzitter Anne Jaakke (HR Changemaker) Louis Luijten (Diverse Board-posities & Alumni CIO ASML) Rolf Jorna (Alumni Head of Group HR Action), Derk Jan Koole (Business Leader Career bij Mercer), Helen Richardson (CHRO van Renewi), Erwin Hoogeveen (CHRO Fugro) en Pascale Peters (Hoogleraar Strategisch Human Resource Management aan Nyenrode Business Universiteit).
De Awardshow vindt plaats op 19 september in De Kazerne in Brainport, het hart van Europese innovatie. Inmiddels hebben zich al zo’n 100 CHRO’s, CIO’s en HR- en IT-Directeuren aangemeld voor HET netwerkevenement op het gebied van HR Technology. Naast de eerder genoemde categorieën wordt er ook nog een award uitgereikt aan de Beste HR Transformatie met behulp van Technologie.